OPIS FORM CHEN TAI CHI

 

Forma z dwoma mieczami

Chen Shi Tai Ji Huang Jian

CZĘŚĆ PIERWSZA

1-shuang jian qi shi  / postawa przygotowująca z dwoma mieczami
2-luo hua liu shui Zhao yang jian  / prowadzenie miecza Porannego Słońca, jak kwiat wpada
do płynącej wody
3-zhuan shen mei Nu wang yue / przekręcenie ciała i spoglądanie na księżyc jak Piękna Pani
4-ye ha tan hai  / Yecha (mityczny olbrzym) wyciąga się ku morzu
5-hei xiong fan bei zhao yang jian / czarny niedźwiedź obraca się i trzyma miecz Porannego Słońca
6-zhuan shen feng huang zhan chi    / przekręcenie ciała  rozpościeranie obu skrzydeł jak Feniks
7-shang san jian / trzy miecze w przód

 

CZĘŚĆ DRUGA

8-gu shu pan gen    / stare drzewo wkręca korzenie
9-ri tao san huan / zakreślenie trzech kręgów wokół słońca
10-heo xiong fai bei zhao yang jian   / czarny niedźwiedź obraca się i trzyma miecz Porannego Słońca   
11-zuo luo hanxiang long    / Luohan zwycięża smoka z lewej strony
12-you luo han xiang long / Luohan zwycięża smoka z prawej strony
13-zhuan shen hu die xi shui   / przekręcenie ciała i ssanie wody jak motyl
14-hei xiong fan bei zhao yang jian  / czarny niedźwiedź obraca się i trzyma miecz Porannego  Słońca  
15-zuo luo han xiang long   / Luohan zwycięża smoka z lewej strony
16-you luo han xiang long   / Luohan zwycięża smoka z prawej strony
17-zhuan shen er lang dan shan   / przekręcenie ciała i niesienie góry na barkach niczym Erlang

 

CZĘŚĆ TRZECIA

18-hei xiong fan bei zhao yang jian  / czarny niedźwiedź obraca się i trzyma miecz Porannego Słońca
19-zhong kui hang jian  / Zhongkui trzyma miecz
20-gu shu pan gen  /  stare drzewo wkręca korzenie
21-fan shen xia pi jian / obrót ciała i ciecie mieczem w dół
22-hei xiong fan bei zhao yang jian / czarny niedźwiedź obraca się i trzyma miecz Porannego Słońca
23-zuo fan shen xia pi jian   / obrót ciała i ciecie mieczem w dół w lewo
24-you fan shen xia pi jian   / obrót ciała i cięcie mieczem w dół w prawo
25-zhuan shen zhyao yang jian  / obrót ciała i trzymanie miecza Porannego Słońca
26-zuo you mo pan jian   / obracanie mieczem w lewo i w prawo niczym kamieniem młyńskim
27-ba wang quan ding / władca trzyma trójnóg w ręku

 

CZĘŚĆ CZWARTA

28-hu xin jian /  ochrona kolan mieczem
29-bai shi tu xin   / biały wąż wysuwa język
30-zuo feng huan shuang zhan chi / Feniks rozkłada skrzydła w lewo
31-you feng huan shuang zhan chi  / Feniks rozkłada skrzydła w prawo
32-zhuan shen zhao yang jian  / obrót ciała i trzymanie miecza Porannego Słońca
33-lian huan ci hu / następując pchnąć tygrysa
34-zuo you shuang wu jian    / pozwalam mieczom tańczyć w lewo i w prawo
35-zuo pan long jian /  smok zwija się w lewo
36-you wo hu jian / tygrys kładzie się spać z prawej strony
37-shi zi gun xiu qiu  / lew toczy metalową piłkę
38-ba yun wang ri / stać pośród chmur i patrzeć w słońce
39-huai zhong bao yue / objęcie księżyca przy piersiach.

 

Podczas, gdy formy ręczne wyrabiają szczególną wrażliwość w przestrzeni wokół nas o promieniu tak długim jak sięgają ręce, a formy z bronią białą krótką na jej długość, to układy z włócznią i halabardą poszerzają ją zdecydowanie dalej. To jest tak jakbyśmy stopniowo powiększali wokół nas kulę „aury”, w której nic bez naszej wiedzy stać się nie może.

 

Forma z włócznią lub kijem

Chen Shi Tai Ji Li Hua Qiang Jia Bai Yuan Gung

W stosunku zarówno do jednej jak i drugiej broni ćwiczy się tę samą formę

 

CZĘŚĆ PIERWSZA

1-qi shi  / postawa przygotowująca
2-ye cha tan hai   / Yecha wyciąga się ku morzu
3-Quan wu ha    /  pełny obrót tańca kwiatów
4-zhong ping qiang   / cios na średniej wysokości
5-ji san qiang    / trzy ciosy bezpośrednie
6-shang ping qiang / cios na górnej wysokości
7-zhen zhu dao juan lian   / kroki w tył i zwijanie zasłony pokrytej perłami
8-xia ping qiang / cios na niskiej wysokości
9-dian tui lu yi qiang / przeskok przez nogę, wiosłowanie z kłuciem włócznią
10-qing long xian zhula   / zielononiebieski smok pokazuje szpony
11-shang bu zhuo yi qiang  / kroki w przód i pchnięcie włócznią
12-cao di ci bian lang qiang / odwrócenie się ku ziemi, pchnięcie i zamknięcie strony włócznią

 

CZĘŚĆ DRUGA

13-wang qian da liang qiang   / natarcie włócznią do przodu z dwukrotnym uderzeniem
14-huang long dian gan / żółty smok nakłuwa żerdzią  
15-sao yi qiang   / zamiatanie włócznią
16-ban go wu hua  / pół obrotu tańca kwiatów
17-yao qun lan qing  / powstrzymywanie gromady włócznia  trzymaną na wysokości bioder
18-hui tou Ban gte wu hua  / odwrócenie głowy i wykonanie półobrotu
19-shou an di she qiang   / przyciśnięcie węża do ziemi włócznią
20-tiao yi qiang   / przeniesienie wysoko włóczni
21-zha yi qiang / pchnięcie włócznią
22-yan liang qiang  /  dwukrotny atak zza zasłony
23-zuo yao qi yi sao Chao tiang qiang  / powiewanie flagą, wzniesienie jej w lewo ku niebu
24-you yao qi yi sao tie niu geng di qiang / powiewanie flagą, wzniesienie jej w prawo ku niebu
25-hui tou bang e wu hua   / odwrócenie głowy i wykonanie półobrotu
26-xia dia shui qiang /  pchnięcie w dół jak kapiąca woda
27-yan liang qiang / dwukrotny atak zza zasłony

 

CZĘŚĆ TRZECIA

28-shang qi long qiang / dosiadanie smoka i jazda na nim z włócznią
29-wang qian jin bo cao xun she   / posuwanie się do przodu grzebiąc w trawie i szukając węża
30-wang hou tui bai yuan tuo qiang  / Biała małpa wycofuje się ciągnąc za sobą włócznię
31-hui tou ci wu long ru dong / obrót i pchnięcie, czarny smok wchodzi do jamy
32-dian hui tui shou pipa shi  /  przeskok przez nogę do tyłu i odebranie lutni
33-wang qian da liang qian  / przesunięcie się do przodu z włócznią z podwójnym uderzeniem
34-yao qi sao di tai shan ya luan  / machanie flagą i zwrócenie się ku ziemi, Taishan (jedna z pięciu świętych gór Chin) zgniata jajko
35-ban Ge wa hua / pół obrotu tańca kwiatów
36-lin mao pu shu / zwinny kot łapie mysz
37-zuo puy yi qiang  /  rzucenie się z włócznią w lewo
38-you pu yi qiang / rzucenie się z włócznią w prawo
39-fan shenhui tou ci yi qiang   / odwrócenie ciała i głowy z pchnięciem
40-ti yi gen zi   / kopnięcie piętą
41-dan shou chu qiang / jednoręczne pchnięcie włócznią na zewnątrz

 

CZĘŚĆ CZWARTA

42-quan wu hua      / pełny obrót tańca kwiatów
43-er Lang dan shan     / Erlang niesie na kiju  górę na barkach
44-ban ge wu hua    / pełny obrót tańca kwiatów
45-xia lu feng qiang / uderzyć w dół sześć dziesiątych
46-hui tou ban ge wu hua   / odwrócenie głowy, wykonanie półobrotu tańca kwiatów
47-yo zi pu an chun / krogulec spada na przepiórkę
48-tiao yi gen zi   / przeniesienie kija i pięty
49-zha yi qiang  /   wykonanie pchnięcia włócznią
50-quan wu ha   / pełny obrót tańca kwiatów
51-er lang dan shan / Erlang niesie górę na barkach
52-ban ge wua hua  / pełny obrót tańca kwiatów
53-mei nu ren zhen / Piękna Pani nawleka igłę na nitkę
(yu nu chuan cuo)  (lub Jadeitowa Pani przerzuca czółenko tkackie)
54-ci huang hong men qiang  / pchnięcia zamachowca
55-hui tou sao yi qiang / obrót i zamiatanie włócznią
56-quan wu ha / pełny obrót tańca kwiatów
57-hu xi qiang   / ochrona kolan włócznią
58-yan liang qiang / dwukrotny atak zza zasłony
59-can long bai wei  / ciemnozielony smok macha ogonem
60-wang qiang dang yi qiang / natarcie wprzód z blokowaniem włócznią
61-wang qian zai  dang yi qiang    / natarcie w przód z ponownym blokowaniem włócznią
62-wang zuo qian dang yi qiang   / obrona włócznią z lewej strony
63-wang you qian dang yi qiang   / obrona włócznią z prawej strony
64-ban Ge wu hua  / pół obrotu tańca kwiatów
65-tai gong diao yu   / Taigong przy łowieniu ryb (Taigong-legedarny doradca i strateg pierwszego cesarza
cesarza dynastii Zhou. Miał się na nim poznać obserwując go przy łowieniu ryb. Swoją drogą człowiek     
nawet nie wie, kiedy może zrobić karierę)

66-hui ma qiang    / obrót i przeprowadzenie przeciwpchnięcia
67-shou shi / postawa kończąca

 

KONTAKT | AKTUALNOŚCI | NAUCZYCIELE | TRENINGI | SEMINARIA

tai chi chencopyright 2010 Krakowska Szkoła Chen Taijiquan / Chen Tai Chi
projekt i kodowanie designelle.pl

World Chen Taijiquan Association
W O R L D
C H E N   T A I J I Q U A N
A S S O C I A T I O N
P O L A N D